Huttenstrijd - Eindfilm

Huttenstrijd

Huttenstrijd is een eindfilm waarbij verschillende groepjes aan de slag gaan om de beste hut van het jaar te maken. Ze gaan de strijd aan met andere leerlingen van groep 8 in heel Nederland. Maar heel soepel gaat dat niet.

Het programma 'Kidsclub TV' lanceert elk jaar een competitie tussen leerlingen van allerlei scholen. Dit jaar is het een wedstrijd om de mooiste hut te bouwen. Je hoeft je niet in te schrijven als school, maar elke school mag zoveel groepen inschrijven als leerlingen willen.

Vanaf dat moment is iedereen alleen nog met de competitie bezig, maar hoe kan je winnen? Misschien ook door elkaar in de weg te zitten, spullen te saboteren of.... Er ontstaan al snel verschillende groepen en het is duidelijk dat kinderen met dezelfde interesses bij elkaar in een groep terecht komen. Een groep meiden gaat voor een snoephut. Een groep zeer slimme leerlingen is maanden bezig met geweldige bouwtekeningen en waarom willen ze een wc in de hut? O, en de Groenen uit Ouddorp met een ecologische hut die uiteindelijk compost wordt. De presentator van het programma komt regelmatig langs, maar ook een speciale kinderjury. In de verschillende rondes kun je al afvallen.

We zien groepen uit heel Nederland meedoen. Maar door alle eigen fouten en sabotage van 1 groep blijft er niemand over voor de finale. Of toch één groep. Maar de regels geven duidelijk aan dat er minimaal twee in de finale moeten staan. Op het laatst komt er toch een oplossing. Een live wedstrijd van drie uur. Alle groepen die indruk hebben gemaakt op de jury mogen meedoen en naar Petten komen. Maar toch blijft het lastig iets op het einde te presenteren.

Een film die deels buiten wordt opgenomen en waarvoor wat timmerwerk vooraf noodzakelijk is. (gebruik van doeken, takken is uiteraard allemaal mogelijk.) Uiteindelijk is er maar 1 klein hutje en 1 onstabiele hut nodig in beeld. Een film waar iedereen in de hele film meedoet. Op een voice-over na zijn er geen dubbelrollen (m.u.v. het kleinste script) en niemand speelt een volwassene.

Bij een script voor 12 leerlingen t/m 15 leerlingen zijn tot maximaal 4 dubbelrollen noodzakelijk. Bij het script voor 18 leerlingen is 1 dubbelrol mogelijk.